Sommerferie i Danmark

Årets sommervejr ville man rejse sydpå for at holde ferie i – men heldigvis kunne vi opleve det herhjemme i år.

Vi startede med to intensive male-dage, før børnene gik på ferie. Vi er derfor i år kommet med i den berygtede klub, der holder ferie uden deres børn.

På en eller anden måde var det en god overgang mellem at gå fra arbejdet og til ferie-mode. Der er noget med at stå og male i fred og ro… I hvert fald i starten af processen. Der var dog ikke meget ferie over det, og det var godt, at vi fik malet gavlen på huset, så vi kunne slippe for, at hele sommerferien skulle blive et male-projekt (selvom det alligevel endte med først at blive afsluttet de sidste dage, før hverdagen igen startede).

Da Filippa gik på sommerferie, fløj hun og jeg til København hos min svigerinde og svoger, og Sixten og Augusta kom i bilen to dage efter. Det var de første dage både hårdt at være hjemmefra uden sin farspændende, dejligt, sjovt og grænseoverskridende i en alder af 4 – og mega fedt at skyde ferien i gang med en tur i Tivoli ♥
I Fælledparken har de fået ny vandlegeplads for børn i alderen 0-8 år. Det var et hit for alle børn med tilhørende voksne, der trængte til at kombinere nedkøling og leg. Det er et rigtig godt koncept, som jeg håber, at vi også kunne få i Aalborg. Især hvis vi skal have ligeså meget varme de kommende somre…
En anden dag var vi inde og se Amalienborg. Vagtskiftet har vi til gode en anden gang – jeg husker den oplevelse fra jeg selv var barn. Filippa har alderen til eventyr, dronning og soldater, og den periode vil hun sikkert være læææænge i. Vi var i samme omgang på Kanalrundfart, og det var lige varmt og vindstille nok dén dag til en tur á 60 minutters varighed – men stadig en god tur 🙂
I øvrigt var vi på tur til Møns Klint. Jeg husker selv, at der var mange flere trappetrin, da jeg var barn, men det kan også være Filippa oplevede tilsvarende med hendes små ben… Det er en god tur og en naturoplevelse, der skiller sig ud.
Filippa er ved at have alderen til at opleve nogle flere ting, så hun ikke bare følger med os, men også selv får mere ud af sådan en tur. Hun undrede sig over kridtet på stranden ved Møns Klint og fik i dén grad dagens motion, da hun skulle ned og op af samtlige trappetrin. Augusta var også udmattet efter at have været nede og oppe ad trapperne (i en bærerygsæk…), så der blev hurtigt ro på bagsædet, da vi kørte derfra.
Vi tog også spontant til Ringsted Outlet, der sandsynligvis er et alternativ til Designer Outlet Neumünster, som vi stadig har til gode. Børnene var på skattejagt, hvor de skulle finde en gris i flere butikker. Filippa kunne næsten ikke vente med at komme ind i butikkerne, og det var en virkelig god idé. Forældrene var også på skattejagt… 😉
Det er hårdt at være på ferie, så vi tog afsted på ture tidligt om formiddagen, så børnene kunne nå at sove cirka en time i bilen.
Ferien blev afkortet pga. sygdom, så vores planer om Frilandsmuseet samt turen til Heatherhill i Nordsjælland er udsat. Der plejer også at være nogle rigtig gode loppemarkeder og lagersalg på Sjælland, som jeg i hvert fald endnu ikke har fundet tilsvarende i Nordjylland.
Jeg havde spurgt Filippa, hvad hun havde lyst til at lave i sommerferien, og efter hun havde tænkt længe, svarede hun, at hun gerne ville, at vi skulle købe is. Det er vist opfyldt 50 gange siden da… Børn vil oftest bare være sammen med mor og far – der behøver ikke nødvendigvis ske noget helt vildt. Én sagde til mig, at rejserne sydpå nok var de voksnes behov og egentlig ikke for børnene. På den anden side er børnene nok fint tilfredse med at være afsted på ferien med deres forældre. Vi vil gerne på større rejser, men vi vil også gerne have, at børnene kan huske oplevelserne, så indtil videre gemmer vi dem.
Sommerferien har også budt på en tur i Fårup Sommerland, og der var mod forventning ikke overfyldt med mennesker. Der var til gengæld et super venligt personale, og de fire børn på 1-4 år, der var afsted, syntes det var det fedeste. Vi overvejer stærkt, om vi skal anskaffe os sæsonkort til Fårup Sommerland, når den næste sæson starter.
Vi havde også en fantastisk dag i Tversted ved nogle venner, hvor den stod på drageflyvning, vandkamp for børn og barnlige sjæle samt is ved stranden.
Sommerferien bød på alt muligt godt og også dage, hvor vi bare slappede af hjemme med badebassin i haven. De sidste dage manglede vi bare at komme tilbage til en rytme, hvor Filippa stod tidligere op, end vi skulle møde på arbejde – og nå ja, så var der lige det aller sidste malerarbejde, der endte med at blive udskudt først af sygdom og efterfølgende af det fantastiske sommerferie-vejr.
Jeg håber, I har fået nydt årets sommer ligeså meget som os. Vi har fra start nydt godt af sommeren, for den plejer hurtigt at være væk igen – men i år fik den fuld skrue hele ferien ♥
Del på de sociale medier

Skriv kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.