LCHF / KETO

Reklame – Dette blogindlæg er sponsoreret af Bog & idé

Vi endte med at spise LCHF ved en tilfældighed. En veninde lavede god mad og nævnte Madbanditten, som jeg egentlig havde bemærket før. På det tidspunkt trængte vi til at prøve nogle nye opskrifter, og da vi først kom igang, lavede jeg næsten kun mad fra den hjemmeside. Problemet er, at man ikke skal leve “almindeligt”/spise kulhydrater og LCHF på samme tid… Det sætter sig på kroppen 😉

For os var maden virkelig god, og det var derfor en nem beslutning at skære kulhydrater som fx rugbrød fra og kun spise LCHF. Det var lidt en omstilling ift. indkøb og planlægning af mad, men det gjorde det lettere, at vi var hjemme pga. Corona. Et vægttab var i øvrigt velkommen som sidegevinst til den gode mad.

I perioden hjemme var der tid til at nørde LCHF, og det var godt for mængden af teori kom alligevel bag på mig, men det var også en aha-oplevelse, for det gav jo mening. Jane Faerber, der står bag bloggen Madbanditten, har skrevet flere bøger om LCHF. KETO er ekstrem-low-carb, og målet er at få kroppen til at blive fedtforbrændende og ikke forbrænde kulhydrater. “KETO – Optimer din fedtforbrænding og gå ned i vægt” indeholder teorien om KETO, om at have en fedtdrevet krop, hvordan man kommer godt fra start samt ernæringsberegnede opskrifter og kostplan til den første tid. Det tager ca. 4 uger (for nogle op til 6 uger) at gøre kroppen fedtforbrændende.

Jeg har nu givet mig i kast med bogen “Keto på 4 uger“, hvor der er 75 nye opskrifter, som du nok vil komme til at se mere til i den kommende tid på Instagram, og jeg arbejder på en liste med vores favoritter, hvor der nok også kan snige sig nogle opskrifter ind fra denne bog.

Bagerst i bøgerne er der en kulhydrat-tabel, som i starten kan være et godt værktøj, hvis man vil spise KETO. Her kommer fordele og ulemper:

Ulempen: Uge 2 – “KETO-flu”

  • 1. Anden uge var hård med influenza-symptomer. Heldigvis var der gode råd at hente på Madbandittens blog, selvom det var grænseoverskridende at indtage så meget salt. Jeg prøvede at drikke et glas med salt, og det hjalp – så det var saltmangel, der var årsagen. Det er utroligt, hvor meget salt der er i det mad, man køber, som kroppen reagerer på, når det ikke længere indtages. Efter denne uge var overstået var ulempen overstået, og fordelene begyndte for alvor at vise sig.

Fordele:

  • 1. Mere energi i løbet af dagen. Jeg har lidt under blodsukker, der gik op og ned – jeg har slet ikke den træthed, der ofte meldte sig hver eneste eftermiddag
  • 2. Børnene kan i det store hele bedre lide selve LCHF-retterne, end det vi spiste førhen (de spiser selvfølgelig kulhydrater)
  • 3. Når kroppen er blevet fedtforbrændende, er der mange gode opskrifter uden sukker, som kan forsøde livet
  • 4. Maden fylder ikke så meget i løbet af en dag – der er ingen cravings, og der bruges af kroppens eget fedt som energi (win-win)
  • 5. Jeg spiser to-tre måltider om dagen. Der er ikke behov for at spise morgenmad/frokost før sidst på formiddagen
  • 6. Økonomi: Vi bruger en del mindre penge på mad, end vi gjorde før
  • 7. Jeg er mæt og glad:-)
  • 8. For mænd gælder det (hvis man vil tabe sig), at en dag om ugen skal fedtet i kosten gerne skiftes ud med kulhydrater. Det vil sige, at brødet eller hvad man nu “savner” kan spises den ene dag hver uge. Det gode er, at det bliver nemmere at blive ved med at følge livsstilen, og man kan begrænse det til den ene dag – det bliver altså med måde, når man får det en enkelt dag på en hel uge. For kvinder er det desværre ikke en hel dag, men kun et måltid – og det skal lægge med 2-3 ugers mellemrum(!)

Hvis man vil tabe sig, er det ikke et quick fix, og det giver bedst mening, hvis man kan lide livsstilen og har tænkt sig at fortsætte det. For mig er det ikke et problem at undvære eksempelvis rugbrød – tvært imod

Del på de sociale medier

Skriv kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.